The Diary of Pelly D

26. august, 2007 § Skriv en kommentar

The Diary of Pelly D var den første bog jeg indkøbte som forlagsredaktør, så den har en særlig plads i mit hjerte. Jeg læste den lynhurtigt, men oplevelsen gav gåsehud flere dage bagefter – sådan en bog vil man gerne udgive. Jeg besluttede mig for at jeg også selv ville oversætte den. Det blev en langvarig affære, fordi jeg skulle finde huller i min fritid, men da Phabel fik en ny redaktør i foråret, var den klar. Jeg regner med den bliver udgivet i januar/februar 2008.

The Diary of Pelly D er L. J. Adlingtons debut. Den følger to spor: Toni V arbejder på Nedrivningsholdet i Stad Fem. Hans bor støder på en nedgravet dagbog, og her afslører han den anden historie: Pelly D’s dagbog. Pelly D er rig, smuk, overfladisk, fjollet og snobbet, men Toni V er fascineret af den verden der ligger så fjernt fra hans egen. Og en dybere sandhed begynder at afsløre sig; en mørkere virkelighed der langsomt går op for dem begge. ‘Grav – grav overalt’, står der på dagbogen, og afsløringerne der venter, fører til en tankevækkende og knusende afslutning.

Bogen er henlagt til en fremtid hvor mennesker har koloniseret en fremmed planet og skabt en ny, fredelig verden, hvor ordet “racist” slet ikke eksisterer. Science fiction-elementet er en mindre detalje der primært tjener Adlington til at kunne udfolde sin historie i en abstrakt setting og dermed gøre det tunge tema spiseligt. Bogen er tydeligt inspireret af Anne Franks Dagbog, blot er jøderne her udskiftet med en (påstået) svagere gen-stamme.

De to forsider herunder (klik for at forstørre) er henholdsvis den engelske og den amerikanske, og de er begge ekstremt famlende i fht. at sælge bogen. De tager begge fat i den chicklit-agtige dagbogsdel, men rammer slet ikke kernen af bogen (omend den amerikanske version dog antyder noget ildevarslende i farverne). “SciFi” vil på den anden side omgående støde en masse potentielle læsere fra sig, og det er også misvisende i denne forbindelse. Det bliver spændende at se hvordan Phabel håndterer den udfordring.

Jeg vender tilbage med lidt flere kommentarer til bogen, når udgivelsen nærmer sig.

Tagged: , , , , , , ,

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading The Diary of Pelly D at Thomas Munkholt.

meta

