Oktober kommer lige før november

1. oktober, 2007 § Skriv en kommentar

Mug of novellingSe, den overskrift kan jo lyde som en temmelig banal serviceoplysning. Men november er National Novel Writing Month (NaNoWriMo) – en lejlighed til at presse skrivekrampen op i det røde felt og kæmpe, sammen med tusindvis af andre, for at få griflet 50.000 ord ned til noget der tilnærmelsesvist kan kaldes en bog (antallet af ord svarer ret præcist til De Sorte Drager, som jeg har postet om tidligere – en fin størrelse til en børne-/ungdomsbog). Man kan melde sig til fra nu af – der er sågar et underforum for danske deltagere. Der er ingen præmier eller kvalitetskontrol – man skal gøre det fordi man har lyst. Det er hårdt, men også sjovt og udfordrende. Jeg deltog i 2005, og fik skrevet noget værre hø – men det er en del af fornøjelsen: Det er okay at have hovedet under armen.

Her i andet forsøg har jeg dog tænkt lidt over en ide inden jeg går i gang. Det er lidt en balance, for med strukturen får jeg forhåbentlig noget der er mere brugbart og kan danne grundlag for et seriøst bud på en bog, men omvendt så er det også med ikke at over-preppe, så spontaniteten går af det. Lige nu glæder jeg mig meget til at gå igang.

Som et sjovt lille tilfælde, så købte jeg No plot? No Problem!, skrevet af NaNoWriMo’s grundlægger, Chris Baty, og det viste sig at den var sendt til os fra hans kontor, lige her i Oakland. Så min hustru der også er journalist, tog kontakt til ham og fik et interview i stand – det bliver bragt i Politiken og kan forhåbentlig være med til at øge den danske flok. Uanset om du eltager eller ej, kan du give et lille støttebidrag: NaNoWriMo financierer skoleprojekter

Tagged: , ,

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading Oktober kommer lige før november at Thomas Munkholt.

meta

