Et snefnugs chance …

28. oktober, 2007 § Skriv en kommentar

At skrive har flere stadier – for nu at mikse lidt metaforer: Fra ursump til gæring (fra den første idé til forskellige løse tankespind), fra forædling til produktion (fra planlægning til skrivestadiet), og endelig til eftergæring og aftapning (redigering og finish). Som redaktør bevæger man sig som konsulent (og til tider brygmester) i alle stadier, men jo mere travl en produktion, desto mere ligger ens arbejde typisk i den sidste del. Hvad angår mine egne skriverier, så lad os bare sige at jeg er rigtig god i de indledende faser …

Snowflake Som forberedelse til NaNoWriMo har jeg derfor besluttet at skride lidt mere metodisk til værks end i første forsøg for et par år siden. Der findes forskellige kreative metoder til at få skik på sin historie. Den jeg har valgt, er “the snowflake method“. Grundideen er at man starter med et enkelt udsagn, og så ekstrapolerer man det til et afsnit, til en side, til en synopsis, til en scenegennemgang, til et first draft – undervejs kan man gå tilbage og revidere, så der hele tiden kommer nye facetter på, og karaktererne tilføjes lag for lag af dybde. Og jeg synes faktisk det er en sund og ikke mindst sjov proces, der allerede har gjort mig en del klogere på min bog. Det er lidt hårdt for mig at skulle følge anvisninger på den måde, men det er en del af udfordringen. (November skal dog stadig være lidt improviseret og overraskende for mig selv, så jeg bruger slet ikke så lang tid som anvist.)

Jeg har samtidig investeret i VoodooPad, et tekstværktøj hvor jeg kan lave hyperlinks og arbejde med flere sider på én gang – så jeg har en slags Wikipedia over min bog, hvor f.eks karakternavne kan klikkes på, hvis jeg har brug for at se mine noter om vedkommende. Det er ret fedt, og jeg er altid glad for at komme væk fra Word.

Tagged: , , ,

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading Et snefnugs chance … at Thomas Munkholt.

meta

