Q&A: Robert Muchamore

25. marts, 2008 § 1 kommentar

n669660275_782394_8741.jpgRobert Muchamore er forfatteren bag serien CHERUB, om forældreløse børn der trænes som spioner og kastes ud i kampen mod voksne, hærdede forbrydere. Den tredje bog i serien, Arizona Max, udkommer den 28. marts, og jeg har oversat den.

Beskrivelsen af dig siger at du har været privatdetektiv. Hvem er din rollemodel – Veronica Mars eller Sam Spade? Og hvordan gik du fra snushane til forfatter?
Det må så være Sam Spade for jeg var nødt til at tjekke Veronica Mars på Google for at finde ud af hvem hun var! Jeg er vist ved at blive gammel og falde af på den …

Hver af dine bøger har et stærkt koncept at lege med – kult, fængsel, bander, narko etc. Havde du en outline for hele CHERUB-konceptet da den blev annonceret som en serie?
Fordi jeg ikke var udgivet tidligere da jeg skrev Ilddåb, har jeg sikkert lagt mindre omtanke i konceptet end jeg burde have gjort, for at være helt ærlig. Mit primære fokus var på at se om jeg kunne skrive en bog og få den udgivet.

Du lader til at vide en forfærdelig masse om high tech dimser, biljagter, internationale efterretningstjenester, hvidvask af penge, stoffer osv. Hvordan griber du research an (eller bluffer du bare …)?

Internettet er en guds gave til den grundlæggende research, omend den ikke altid er 100% nøjagtig, og jeg er blevet snuppet et par gange (nej, jeg vil ikke sige hvor!). Men til den mere detaljerede research skal man stadig læse bøger. Biografier over forbrydere og politibetjente er min yndlingskilde til anekdoter og plotideer.

Den næste bog der udkommer i Danmark er Arizona Max – hvor tæt tror du din fremstilling af livet i ungdomsfængsel er på virkeligheden?
Jeg fik faktisk ideen til Arizona Max da jeg var på ferie i Las Vegas. Jeg så en avisartikel om en fjortenårig dreng der havde begået selvmord i et voksenfængsel. Nogle af de ting jeg fandt ud af skete med de her unger, var så forfærdelige at jeg umuligt kunne bruge det i en bog til unge læsere. Jeg flyttede faktisk historien fra Nevada til Arizona, fordi de i Arizona sætter unge teenagere i voksenfængsler men holder dem i seperate sektioner. I Nevada blev de bare behandlet som almindelige indsatte og skulle dele celler med voksne. Jeg tror de har ændret det nu.

Der er ikke mange sort/hvide stereotyper i fremstillingen af dine skurke. Er det et bevidst valg?
Helt sikkert. Alt for mange bøger til unge har tegneserieagtige skurke med læderklap for øjet og sidder i rullestol. Jeg synes det er mere interessant hvis unge læsere bliver tvunget til at tænke lidt mere over hvad godt og ondt egentlig er.

Jeg kan godt lide at du ikke lægger fingrene imellem – keruberne har det ret hårdt i de her bøger. Har din redaktør været meget på nakken af dig pga. det? Er ‘Bekymrede mediemødre’ kommet på sporet af dig?
Jeg får langt færre klager end jeg ville have forventet, og dem jeg får er for det meste fra USA: 99% af de breve jeg får fra voksne er positive. Et fælles tema er at de ikke kunne få deres unger til at læse overhovedet indtil de fandt mine bøger.

Er det kun i UK at man har en efterretningstjeneste svarende til CHERUB?
En hvad for en? Atså, der er aldrig nogen der fortæller mig noget …

James er hverken en bogorm eller specielt sporty; han er faktisk lidt af en dovenfrans, en smule primitiv og han har det med at fåkke op når det er mindst belejligt. Hvordan kom du frem til sådan en charmerende “helt”?
James er mere eller mindre en sejere, flottere udgave af mig selv. Jeg synes serien bliver mere interessant af det, fordi med James kan læseren aldrig være sikker på at han gør det rigtige eller bare beholder pengene til sig selv!

James snaver en hel del – har han nogle tricks til alle sjetteklassesdrengene derude?
James klarer sig primært ved at se godt ud. Det virker som om piger bare kaster sig over ham. Hvis bare mine teenageår havde været sådan …

Får James nogensinde en mtorcykel med roterende nummerplader og katapultsæde?
Motorcykel, ja – men der går nok lidt tid før de danske læsere får lov at læse en bog hvor James er gammel nok til at køre på en på en mission. Nummerplade og katapultsæde, nej – der er allerede en million billige James Bond-efterligninger på markedet og CHERUB er ikke en af dem!

Tagged: , , ,

§ One Response to Q&A: Robert Muchamore

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading Q&A: Robert Muchamore at Thomas Munkholt.

meta

