De fem … ideer

11. juli, 2008 § Skriv en kommentar

I forbindelse med et nyligt møde med et forlag skulle jeg komme op med fem ideer til udgivelse, og det var en meget sjov øvelse. Både at komme lidt ud i krogene af ens egen fantasi, og prøve at se tingene realiseret for sig (og ikke nødendigvis med mig som forfatter …). Jeg kom op med flere, men her er de fem jeg valgte:

Doktor Dampes børn er steampunk, og som sådan ikke noget nyt, men jeg tog den med, fordi det er en subgenre med mange fans (og den har en lille opblomstring) – også blandt illustratorer, og der kunne komme noget superepisk og flot ud af det. Og så skulle man gå efter ramme de 8-årige – Jules Vernes for manga-generationen.

Ungerne fra trettende er magisk socialrealisme, hvis man kan forestille sig det. Det er De Fem, men med litterære ambitioner, fremskrevet til nutiden og med mere kant. Et univers befolket af skæve, larger-than-life eksistenser og børn der er i stand til at drømme. Jeg kalder det også for bymodnet børnekrimi.

Respekt er en af mine egne favoritter. Måske fordi den er så ligetil. Til drengepigerne og alle gadedrengene. Min første historie ville jeg basere på The Warriors (baseret på en bog, igen baseret på det græske heltekvad, Anabasis!) – børn der skal komme hjem til deres hood efter at være kommet i problemer til et skaterparty i den fjerne forstad.

Blitz tager udgangspunkt i børns tv-vaner: En undersøgelse viste for nyligt at ungernes foretrukne tv ikke er børne-tv – det er reality shows og talentløs for en aften. Derfor: en fototalentkonkurrence for børn, med kommentarer fra dommerne og masser af interaktivt ekstralir. “10 talenter, 5 udfordringer, 1 vinder … og 1.000 tårer!”

En hvisken er genfortællinger af kendte spøgelseshistorier og myter, men som historisk drama, og med et par tvillinger fra nutiden der i stand til at betragte historierne udefra – og selv optræde som spøgelser (lidt á la filmen The Others).

Sig til, hvis jeg skal realisere nogle af dem. 😉

Tagged: , , , , ,

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading De fem … ideer at Thomas Munkholt.

meta

