Skriv og Scrivener

31. oktober, 2008 § Skriv en kommentar

I morgen går det løs med NaNoWriMo – den tiende af slagsen, og den tredje for mit vedkommende. Halvtreds tusind ord – hvor svært kan det være … Denne gang vil jeg dog presse mig selv lidt ved at inddrage mine arbejdstimer, så kravene til udbyttet er højere (også selvom det så bare bliver højere kvantitet!), og så må jeg arbejde (for penge) i min fritid.

Jeg har foræret mig selv Scrivener, et tekstværktøj til Mac. Fokus i Scrivener er på at håndtere en kompleks kreativ proces: Man kan holde styr på research, opdatere sin outline, søge i nøgleord, markere point of view, lave snapshots af forskellige versioner osv. Det betyder også, at man ikke producerer sider, men blot tekst; først når teksten eksporteres, vælger man format, og så genereres et dokument. Det jeg for alvor forelskede mig i – allerede sidste år – var dog deres fullscreen-funktion: Skærmen domineres af ens “papir”, og ikke andet (med mindre man ønsker det). Jeg slås med mange disktraktioner og overspringshandlinger, så for mig er det perfekt. Og vigtigst: Det er ikke Word …

Meget klar til at gå i gang …

Tagged: , , , ,

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading Skriv og Scrivener at Thomas Munkholt.

meta

