25!

28. februar, 2012 § Skriv en kommentar

Jep, her er den: min 25. oversættelse – et fint lille jubilæum hvis jeg selv skal sige det (se den samlede liste). Og så er det oven i købet en god bog: Blodsbrødre af Alan Gibbons. Den officielle beskrivelse:

Chris og Imran vokser op som bedste venner på hver deres side af barndommens gade i London. Som børn er de uadskillelige. Ti år senere står drengene på hver deres side i krigen mod terror.

Blodsbrødre er historien om to helt almindelige drenge, der vokser op i en  tid, hvor terror ikke kun sker for fremmede mennesker i fjernsynet. Konflikterne raser i gaderne lige udenfor – og inde i to drenge, som engang var bedste venner.

Chris er som 18-årig allerede krigsveteran. Tilbage fra Afghanistan med et amputeret ben og ar på sjælen skal han ved en ceremoni modtage en medalje for sin indsats, da han modtager en sms fra sin barndomsven, Imran: Der er en bombe. I bogen skifter synsvinklen mellem de to unge mænd, så læseren gennem flashbacks kan danne sig et overblik over drengenes udvikling fra bedste venner til soldater på hver deres side i krigen mod terror. Begge er de havnet i ekstreme situationer, der kan koste dem livet. Og deres venskab. Bomben tikker …

Lise Bidstrup har skrevet en rigtig god og positiv anmeldelse til Boggnasker: Læs den her.

Det er ikke så meget jeg har postet på det seneste, men så jeg kan passende benytte lejligheden til at komme med en lille update her: Jeg har oversat, og så har jeg færdiggjort Gemini der nu er i trykken så de to sidste bind forventes at udkomme ultimo marts. Derudover har jeg brugt en masse tid og energi på at finde nye lokaler til Storm. Mere om det når vi (inden længe) er flyttet. Så der er stadig ting linet op – ikke mindst glæder jeg mig til at skulle til Bologne igen i marts. Og allerede i næste uge kan jeg love et indlæg om endnu en oversættelse, nemlig slutningen på CHERUB (i denne omgang) …

Tagged: , , ,

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading 25! at Thomas Munkholt.

meta

