Joe Abercrombie på dansk!

6. oktober, 2014 § 3 kommentarer

ståletsvilje_cover_lowYes! Den her nyhed har jeg ventet længe på at kunne poste.

I 2008 sagde min hustru at jeg skulle læse Joe Abercrombies fantasy-trilogi The First Law. Det gjorde jeg med stor fornøjelse, og da jeg på det tidspunkt ikke havde nær så travlt i min nystartede freelance-karriere tog jeg hul på at oversætte første bind, The Blade Itself, sådan lidt for sjov. Men det endte jo med at blive til en bog. På det tidspunkt var der bare meget lidt interesse for at udgive fantasy for voksne, så vi rodede lidt med at selvudgive. Det blev dog umuligt da jeg pludselig fik meget travlt med mit oversætteri. Så dér lå den så i nogle år. Indtil George R. R. Martins Kampen om tronen viste – med god hjælp fra HBO – at der var et voksenpublikum til fantasy på dansk. Så efter en grundig gennemskrivning og yderligere lidt forhandlinger endte bog hos Gyldendal, og i dag udkommer Den Første Lov 1: Stålets vilje så.

Én beskrivelse lyder:

Første bind i Joe Abercrombies successerie er hårdkogt fantasy med uforglemmelige karakterer og kulsort humor. Barbaren Logen Nifingre overlever på et hængende hår en blodfejde og flygter sydpå med et spor af blod, død og ødelæggelse efter sig. Unionen har i århundreder været verdens mægtigste rige, men generationer uden fjender har ført til dekadence og selvtilfredshed. Katastrofen truer udefra såvel som indefra; Nordboerne er på krigsstien, og rigets ledelse er gennemsyret af korruption og intriger. Den forfængelige kaptajn Luthar elsker ingen højere end sig selv. Han går kun op i at flå sine venner i kortspil og drømme om hæder i den forestående fægtekamp. Den kongelige inkvisitor Glokta ser gerne Luther død. Men Glokta hader på den anden side alle: Hans nidkære arbejde med at rense Unionen for utilfredse bønder, korrupte købmænd og surmulende adelsfolk efterlader ikke tid til venner, kun ofre og fjender. Og hans blodige spor fører direkte mod magtens pilrådne centrum – hvis han da lever længe nok …

Det er voldsomt, og det er voldsomt og uforskammet underholdende.

Tag godt imod …

Tagged: , , , ,

§ 3 Responses to Joe Abercrombie på dansk!

  • Søren siger:

    Hej Thomas.
    Jeg er rigtig glad for at du har taget til dig at oversætte Joe Abercrombie serien. Jeg venter spændt på forsættelsen af Den Første Lov.
    Har du en plan for hvornår den kommer?
    Nu er det ikke sådan at du er ved at opgive den?
    Søren

    • Fortsættelsen, Før de bliver hængt, burde være ude nu. Men den var ganske rigtigt meget lang tid undervejs. Det er Poul Bratbjerg Hansen der har oversat toeren.

  • Søren siger:

    Tak for dit svar jeg vil straks købe den.

Skriv et svar

What’s this?

You are currently reading Joe Abercrombie på dansk! at Thomas Munkholt.

meta

